Algemene Voorwaarden

Artikel 1 Definities
1. In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
Opdrachtnemer: Aypen B.V. te Cuijk, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 1720 8604.
Opdrachtgever: de wederpartij van opdrachtnemer, iedere natuurlijke of rechtspersoon die met Aypen B.V. een overeenkomst sluit.
Opdracht: de in onderling overleg tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer te bepalen werkzaamheden die
door de opdrachtnemer verricht dienen te worden en de
voorwaarden waaronder dit dient te
geschieden
Meerwerk: werkzaamheden en zaken die de opdrachtgever wenst toe te voegen aan het overeengekomen werk en die leiden tot bijbetaling boven op de overeengekomen prijs.
Minderwerk: werkzaamheden en zaken die de opdrachtgever van het overeengekomen werk wenst weg te laten en die leiden tot vermindering van de overeengekomen prijs.
Object: de onroerende zaak waarop, -aan en/of -in de door de opdrachtnemer verkochte en geleverde zaken waaronder dakkapellen, kozijnen, veranda’s en zonweringen.

Artikel 2 Algemeen
1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen,
offertes, werkzaamheden, opdrachten en overeenkomsten tussen
opdrachtnemer en opdrachtgevers, respectievelijk hun rechtsopvolgers.
Standaardvoorwaarden van de opdrachtgever gelden uitsluitend wanneer
deze door opdrachtnemer zijn aanvaard, met schriftelijke bevestiging.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
opdrachten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen
te worden betrokken.
3. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene
voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige
bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
Opdrachtnemer en opdrachtgever zullen als dan in overleg treden om
nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen
overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de
strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
4. Bij strijd tussen de inhoud van de tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden, prevaleren de bepalingen uit de overeenkomst.
5. Wijzigingen of aanvullingen op deze voorwaarden zijn slechts van toepassing indien deze schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.

Artikel 3 Offertes
1. Offertes van opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door de
opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar
beste weten alle essentiële informatie voor opzet, uitvoering en afronding
van de opdracht heeft verstrekt.
2. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend. De offertes zijn
geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is
slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de
wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd, tenzij anders
aangegeven.

3. Elke offerte is, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders vermeld, gebaseerd op uitvoering onder normale omstandigheden en gedurende normale werkuren en het prijspeil van lonen, materialen etc. ten tijde van het moment van uitbrengen van de offerte.
4. Indien tijdens de uitvoering blijkt dat de situatie afwijkt van de verwachtingen, kan De opdrachtnemer de prijs herzien op basis van nieuwe visuele inspectie.
5. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW en andere
heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de
opdracht te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij
anders aangegeven.
6. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de
offerte opgenomen aanbod is opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De
opdracht komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot
stand, tenzij opdrachtnemer anders aangeeft.
7. Een samengestelde prijsopgave verplicht opdrachtnemer niet tot het
verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel
van de opgegeven prijs.
8. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
9. De opdrachtnemer kan niet aan haar offertes worden gehouden indien opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat deze offertes, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschuiving bevatten.

Artikel 4 Ter beschikking stelling van informatie en medewerking
De opdrachtgever verstrekt opdrachtnemer tijdig alle documenten, informatie
en contacten die nodig zijn voor een goede uitvoering van de opdracht.


Artikel 5 Uitvoering van de opdracht en het betrekken van derden daarbij
1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden in het kader van de opdracht uit
naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
2. Voor zover een goede uitvoering van de opdracht dit vereist, heeft
opdrachtnemer het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren.
Opdrachtnemer verplicht zich tot maximale inspanning opdat de
overeengekomen verplichtingen en kwaliteit wordt behaald.
3. De opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de
werkzaamheden, die door derden worden verricht voor zover deze zelf een
overeenkomst met opdrachtgever is aangegaan.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte
onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of
onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
5. Indien is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd
kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende
fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de
daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6. Indien door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde derden
in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie
van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt
opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid
gewenste faciliteiten.
7. De opdrachtgever zorgt voor eigen rekening en risico dat op het moment dat de opdrachtnemer met het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden wenst aan te vangen:

a. het personeel van de opdrachtnemer en alle overige door de werknemer voor de montage te werk gestelde personen toegang hebben tot het object en, hun montagewerkzaamheden onder normale omstandigheden en niet belemmerd door obstakels kunnen aanvangen en ononderbroken kunnen voortzetten, alsmede voorts te allen tijden in de gelegenheid worden gesteld hun montage werkzaamheden te verrichten;
b. het object voor een kraan of hoogwerker bereikbaar is via een bestrate of anderszins verharde weg;
c. elektrische aansluitmogelijkheden van 220 Volt, water en verlichting ter beschikking van de opdrachtnemer staan;
d. de benodigde vergunningen en ontheffingen door het bevoegd gezag zijn verleend;
e. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de volledige en tijdige verwijdering van asbesthoudende materialen in het werkgebied, door gecertificeerde derden, conform geldende wet- en regelgeving. Kosten en risico's hiervoor zijn voor rekening van de opdrachtgever. Bij ontdekking van niet-verwijderde asbest tijdens de werkzaamheden heeft de opdrachtnemer het recht de werkzaamheden op te schorten, zonder aansprakelijkheid voor vertraging of extra kosten.
f. De constructie van het object geschikt is voor het plaatsen van kozijnen, dakkapellen, veranda’s, zonweringen of overige door de opdrachtgever bij de opdrachtnemer ingekochte producten. Zo nodig dient de opdrachtgever op eigen kosten onderzoek te laten doen naar de geschiktheid van de gebouwconstructie.
8. Termijnen waarbinnen werkzaamheden dienen te zijn voltooid gelden louter als indicatie en nimmer als fatale termijnen, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen.

Artikel 6 Wijziging van de opdracht, meerwerk
1. De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan
worden beïnvloed, indien partijen tussentijds besluiten tot wijziging van
aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortkomende
werkzaamheden.
Indien door toedoen van opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de
opdrachtuitvoering, zal de opdrachtnemer in overleg met de opdrachtgever
de noodzakelijke aanpassingen aanbrengen. Indien dit leidt tot meerwerk, zal
dit als een aanvullende opdracht aan de opdrachtgever in rekening worden
gebracht. De opdrachtnemer is gerechtigd om de extra kosten voor wijziging
van de opdracht aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
2. In afwijking van lid 1 zal opdrachtnemer geen meerkosten in rekening
kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling van de opdracht het gevolg
is van omstandigheden die aan opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.
3. Aypen zal de opdrachtgever tijdig informeren over prijsverhogingen als gevolg van meerwerk. De opdrachtgever heeft het recht om binnen 5 werkdagen bezwaar te maken tegen de verhoging.

Artikel 7 Contractsduur; uitvoeringstermijn
aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de opdracht anders
1. De opdracht tussen opdrachtnemer en een opdrachtgever wordt
voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2. Is binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale
termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever
opdrachtnemer dus schriftelijk in gebreke te stellen.

Artikel 8 Tarieven
1. Indien partijen niet schriftelijk anders zijn overeengekomen, wordt het
tarief van de opdrachtnemer vastgesteld aan de hand van een uurtarief zijnde 50,- euro per uur per persoon exclusief btw.
2. In het tarief van opdrachtnemer is inbegrepen de kosten van secretariële
werkzaamheden en telefoonkosten. Reistijd wordt ad 50% van het uurtarief
doorberekend. Reis- en verblijfkosten worden gedeclareerd conform
afspraken in de offerte. Voor alle offertes geldt dat alleen de werkelijk
bestede tijd in rekening wordt gebracht en dat bij dreigende overschrijding
van meer dan 5% van het geoffreerde bedrag declaratie plaatsvindt na
overleg met opdrachtgever.
3. Bedragen zijn exclusief BTW.
4. Indien opdrachtnemer met de opdrachtgever een uurtarief overeenkomt, is
de opdrachtnemer niettemin gerechtigd tot verhoging van dit tarief.
5. Opdrachtnemer heeft het recht om -zonder voorafgaande schriftelijke
mededeling- per 1 januari van ieder kalenderjaar het in de offerte
overeengekomen tarief te verhogen met maximaal het door het CBS
verstrekte percentage van de inflatie in het voorgaande jaar.
6. Opdrachtnemer is in geval van prijsstijging, buiten de inflatie, gerechtigd de
prijzen te verhogen. De opdrachtgever is gerechtigd de opdracht te
ontbinden indien de verhoging jaarlijks meer dan 10% bedraagt.
Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot
verhoging van het tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
7. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van
het tarief op grond van lid 6 schriftelijk kenbaar maken. Opdrachtnemer zal
daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan,
vermelden.
8. Indien opdrachtgever de door opdrachtnemer kenbaar gemaakte
verhoging van het tarief niet wenst te aanvaarden, is opdrachtgever
gerechtigd binnen twee weken na de bedoelde kennisgeving de opdracht
schriftelijk op te zeggen, dan wel de opdracht te annuleren tegen de in de
kennisgeving van opdrachtnemer genoemde datum waarop de
tariefsaanpassing in werking zou treden.

Artikel 9 Vergunning of ontheffing
1. Het niet aanvragen en/of niet verkrijgen van een vergunning of ontheffing voor de plaatsing van een dakkapel, kozijnen of overkapping is volledig voor rekening en risico van opdrachtgever. Ondanks het niet verkrijgen van vergunningen of ontheffingen blijft de opdrachtgever gehouden tot afname en betaling van de door de opdrachtnemer geleverde zaken.
2. Kosten met betrekking tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing zijn volledig voor rekening van opdrachtgever.

Artikel 10 Betalingsvoorwaarden
1. Betaling dient te geschieden binnen twee weken na de factuurdatum,
tenzij door de opdrachtgever en opdrachtnemer anders is overeengekomen.
Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties schorten de
betalingsverplichting niet op.
2. Na de vervaldatum is de opdrachtgever in gebreke en heeft de opdrachtnemer het recht de wettelijke rente te berekenen, zoals vastgesteld door de Nederlandse wetgeving. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de opdrachtgever in

 

gebreke is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als een gehele maand. De kosten van een herinnering, aanmaning en sommatie wegens het verzuim van de opdrachtgever bedragen elke keer € 100,00, die ten laste van de opdrachtgever komen. Deze kosten betreffen de dekking van de administratieve gevolgen van de opdrachtnemer.
3. Indien de betaling langer dan 2 weken achterwege blijft, kan de
opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschorten totdat betaling is
geschiedt. 4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. 5. Opdrachtnemer heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan. 6. Bij het niet nakomen van de verplichtingen door de opdrachtgever, komen alle ter invordering gemaakte kosten ten laste van de opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitenrechtelijke.


Artikel 11 Afsluiting opdracht
De opdracht is in financiële zin afgesloten indien de afrekening door
opdrachtgever is goedgekeurd. De opdrachtgever dient binnen een termijn
van 14 dagen na factuurdatum hierover te berichten. Indien opdrachtgever
niet binnen deze termijn reageert, wordt de afrekening geacht goedgekeurd
te zijn.
Alle aan opdrachtgever geleverde zaken blijven eigendom van
opdrachtnemer, totdat deze door opdrachtgever zijn betaald.

Artikel 12 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door opdrachtnemer geleverde zaken, daaronder eventueel mede
begrepen ontwerpen, schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische)
bestanden, enz., blijven eigendom van opdrachtnemer totdat de
opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met opdrachtnemer
gesloten opdrachten is nagekomen, inclusief bijkomende kosten zoals rente en incassokosten.
2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud
vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud
geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is
opdrachtgever verplicht opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht
mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
4. De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud
geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand,
ontploffings,- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze
verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
5. Door opdrachtnemer geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit
artikel bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en
nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.
6. Voor het geval dat opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide
eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu
onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan opdrachtnemer of
door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de
eigendommen van opdrachtnemer zich bevinden en die zaken mede terug te
nemen. Alle hiermee gepaard gaande kosten komen voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 13 Oplevering
Na de voltooiing van de werkzaamheden, zoals de plaatsing van een dakkapel, kozijnen, veranda, zonwering of andere bouwkundige diensten, vindt een gezamenlijke inspectie plaats door de opdrachtnemer en opdrachtgever. Hierbij wordt een opleverlijst opgesteld met eventuele restpunten. De ondertekening van deze lijst door beide partijen geldt als definitieve oplevering.
10.2 Indien de opleverlijst niet door de opdrachtgever wordt ondertekend, wordt de oplevering geacht te hebben plaatsgevonden zodra het laatste termijnbedrag van de eindfactuur is voldaan. Na oplevering berust het risico volledig bij de opdrachtgever, behoudens de in artikel 14 omschreven garanties.

Artikel 14 Garantie
1. De opdrachtnemer biedt een fabrieksgarantie voor de door haar geleverde producten en een aparte montagegarantie van 1 jaar voor installatiegerelateerde fouten. De fabrieksgarantie geldt uitsluitend voor materiaal- en productiefouten en dekt geen demontage- of herinstallatiekosten.
2. De garantie vervalt indien de opdrachtgever niet voldoet aan de onderhoudsverplichtingen zoals hieronder beschreven.
3. Garantie en Uitsluitingen per Product
Kozijnen:
Garantie: 10 jaar op het profiel, glasdichtheid, en 5 jaar op hang- en sluitwerk.
Uitsluitingen: Thermische glasbreuk en condensvorming aan de buitenzijde.
Schade door verkeerd gebruik of onvoldoende onderhoud, zoals het niet smeren en stellen van bewegende delen.
Onderhoud: Jaarlijks schoonmaken van de kozijnen en hang- en sluitwerk controleren , smeren en stellen. Dit voorkomt roestvorming en zorgt voor soepel gebruik.
Dakkapellen:
Garantie: 10 jaar op constructie en waterdichtheid, 5 jaar op rolluiken.
Uitsluitingen: Waterdichtheid vervalt bij werkzaamheden door derden, zoals installatie van zonnepanelen.
Schade door nalatigheid in onderhoud, zoals niet schoongemaakte afvoeren.
Onderhoud: Jaarlijks schoonmaken met een zachte doek en controle van kitnaden en verflaag. Houten dakkapellen vereisen iedere 4 jaar een nieuwe verflaag; kunststof dakkapellen moeten minimaal tweemaal per jaar worden gereinigd.
Veranda's en Overkappingen:
Garantie: 5 jaar op de aluminium structuur.
Uitsluitingen: Schade door wijzigingen of installaties door derden.
Verkleuring en normale slijtage door weersomstandigheden.
Onderhoud: Eens per jaar schoonmaken met lauw water om vuil en aanslag te verwijderen en scharnieren van bewegende delen smeren.
Zonwering:
Garantie: 5 tot 7 jaar op doek en motoren, afhankelijk van de fabrikant.
Uitsluitingen: Schade door weersomstandigheden zoals storm of hagel.

Slijtage door onjuist gebruik of montage door derden.
Onderhoud: De zonwering dient tweemaal per jaar gereinigd te worden met een mild reinigingsmiddel, en bewegende onderdelen moeten jaarlijks gesmeerd worden. Tijdens stormachtig weer dient de zonwering te worden ingeklapt.
4. De opdrachtnemer garandeert de deugdelijkheid van de uitgevoerde bouwkundige werkzaamheden, zoals funderingswerk, metselwerk, en dakconstructies, gedurende een periode van 5 jaar na oplevering. Deze garantie omvat enkel gebreken die voortvloeien uit fouten in de uitvoering door de opdrachtnemer. Gebreken als gevolg van normale slijtage, onjuiste toepassingen door de opdrachtgever of derden, of ongunstige weersomstandigheden zijn uitgesloten. Bouwkundige elementen zoals afwerkingen en schilderwerk zijn gedekt gedurende 1 jaar, tenzij anders overeengekomen.
5. Fabrieksgaranties hebben betrekking op vervanging of reparatie van defecte producten en zijn onderhevig aan de specifieke voorwaarden van de betreffende fabrikant. De kosten voor demontage, herinstallatie, of transport zijn uitgesloten van deze garantie.
6. Gebreken moeten binnen 4 weken na ontdekking schriftelijk worden gemeld door de opdrachtgever. De opdrachtnemer bepaalt of het gebrek onder de garantie valt en zal, indien van toepassing, zorgen voor reparatie of vervanging binnen redelijke termijn.
7. Herstel of vervanging van het product leidt niet tot verlenging van de oorspronkelijke garantietermijn.

Artikel 15 Onderzoek, reclames en klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever
binnen twee weken na factuurdatum, doch uiterlijk binnen vier weken na
voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld
aan opdrachtnemer. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd
mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat
opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
2. Indien een klacht gegrond is, zal opdrachtnemer de werkzaamheden
alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit reeds voor de
opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de
opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet
meer mogelijk of zinvol is, zal opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn
binnen de grenzen van artikel 19.

Artikel 16 Opzegging
1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde eenzijdig beëindigen.
2. Voortijdige beëindiging dient gemotiveerd en schriftelijk bevestigt te
worden
3. Bij voortijdige beëindiging door opdrachtgever heeft opdrachtnemer recht
op compensatie van het geoffreerde werk, waarbij de tot dan toe gemiddelde
maandelijkse declaratie het uitgangsbedrag is. De voorlopige resultaten van
de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen onder voorbehoud ter
beschikking worden gesteld aan opdrachtgever.
4. Bij voortijdige beëindiging door opdrachtgever zal opdrachtnemer
desgevraagd en in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht
van nog te verrichten werkzaamheden aan derden
5. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor opdrachtnemer extra
kosten met zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening
gebracht.

Artikel 17 Opschorting en ontbinding
1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te
schorten of de opdracht te ontbinden, indien:
- Opdrachtgever de verplichtingen uit de opdracht niet of niet volledig
nakomt.
- Na het sluiten van de opdracht opdrachtnemer ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te
vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal
nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de
tekortkoming haar rechtvaardigt.
- opdrachtgever bij het sluiten van de opdracht verzocht is zekerheid te
stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de opdracht en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende is 2. Voorts is opdrachtnemer bevoegd de opdracht te (doen) ontbinden
indien zich omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat
nakoming van de opdracht onmogelijk of naar maatstaven van
redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien
zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat
ongewijzigde instandhouding van de opdracht in redelijkheid niet mag
worden verwacht.
3. Indien de opdracht wordt ontbonden zijn de vorderingen van opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij
opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien
zijn aanspraken uit de wet en opdracht.
4. Opdrachtnemer behoudt steeds het recht schadevergoeding te
vorderen.

Artikel 18 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1. Indien opdrachtnemer aan opdrachtgever bij de uitvoering van de opdracht
zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever gehouden het
geleverde op diens schriftelijke verzoek binnen 14 dagen in oorspronkelijke
staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien de opdrachtgever
deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn
rekening.
2. Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende
aanmaning, alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde verplichting,
heeft opdrachtnemer het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten,
waaronder de kosten van vervanging, op opdrachtgever te verhalen.

Artikel 19 Aansprakelijkheid
1. Voor elke door de opdrachtnemer aanvaarde opdracht geldt een inspanningsverplichting. De opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor niet behaalde resultaten of verwachtingen van de opdrachtgever. Aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is beperkt tot aantoonbare schade als gevolg van onzorgvuldigheid of ondeskundigheid bij de uitvoering van de werkzaamheden.
2. Indien de opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag dat onder de door de opdrachtnemer afgesloten verzekeringspolis(sen) wordt uitgekeerd. Indien geen uitkering plaatsvindt op grond van deze verzekering(en), is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van de overeengekomen prijs.

3. Voor opdrachten met een looptijd langer dan zes maanden geldt dat de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer verder is beperkt tot het honorarium over de laatste zes maanden voorafgaand aan de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
4.De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals maar niet beperkt tot gederfde omzet, gederfde winst, gemiste kansen, bedrijfsschade, reputatieschade of immateriële schade. Ook is de opdrachtnemer niet aansprakelijk voor gevolgschade, waaronder vertragingen, stilstandschade, of schade die voortvloeit uit tekortkomingen van door de opdrachtgever aangeleverde materialen of informatie.
5. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door hulppersonen of derden, zelfs indien deze schade voortvloeit uit opzet of grove schuld. Schade die ontstaat door gebruik van door de opdrachtgever aangewezen of verstrekte materialen en middelen valt volledig onder het risico van de opdrachtgever.
6. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van derden die voortvloeien uit de uitvoering van de overeenkomst. Deze vrijwaring omvat tevens de redelijke kosten van juridische bijstand.
7. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade of kosten die voortvloeien uit de aanwezigheid van asbest of asbesthoudende materialen in het object waarop de werkzaamheden betrekking hebben. Alle inventarisatie-, sanerings- en verwijderingskosten komen volledig voor rekening van de opdrachtgever.
8. Schade of letsel aan personen die door de opdrachtnemer zijn ingeschakeld en zich bevinden op het terrein of in het object van de opdrachtgever, is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever, tenzij deze schade het gevolg is van nalatigheid of fouten van de opdrachtnemer of diens ingeschakelde personen. In dat geval blijft de aansprakelijkheid bij de opdrachtnemer.
9. Elke aanspraak op schadevergoeding dient binnen twee maanden na het ontstaan van de schade schriftelijk door de opdrachtgever te worden gemeld. Bij gebreke hiervan vervalt elk recht op schadevergoeding.

Artikel 20 Vrijwaringen
1 Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden met
betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever
verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht
worden gebruikt.
2. Indien opdrachtgever aan opdrachtnemer informatiedragers, elektronische
bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de
informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen
en defecten.

Artikel 21 Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de
opdracht zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan
opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de
macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te wijzen
derden worden gebracht.

Artikel 22 Overmacht
1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien
zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te
wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het
verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast
hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop opdrachtnemer
geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is
de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van
opdrachtnemer, pandemieën, ziekte en/of arbeidsongeschiktheid daaronder begrepen.
3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien
de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat
opdrachtnemer zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de
verplichtingen uit de opdracht opschorten. Indien deze periode langer duurt
dan twee maanden is ieder van de partijen gerechtigd de opdracht te
ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere
partij.
5. Voor zover opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht
inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de opdracht is nagekomen of
deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te
komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd
om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte apart te
declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware
het een afzonderlijke opdracht.

Artikel 23 Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van hun opdracht van elkaar of uit andere bron
hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere
partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak,
opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de
bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en
opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door
de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is
opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en
is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van
enige schade, hierdoor ontstaan.

Artikel 24 Intellectuele eigendom en auteursrechten
1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde
behoudt opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden voor die
opdrachtnemer toekomen op grond van de Auteurswet.
2. Modellen, methodieken en instrumenten die ontwikkeld en/of toegepast
worden door opdrachtgever voor de uitvoering van de opdracht, zijn en
blijven eigendom van opdrachtnemer. Publicatie of andere vormen van
openbaarmaking hiervan kan alleen na verkregen schriftelijke toestemming
van opdrachtnemer.
2. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen,
opdrachten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz. ten behoeve
van de opdrachtgever, zijn te gebruiken door de opdrachtgever en zijn te
vermenigvuldigen door opdrachtgever ten behoeve van eigen gebruik in de
eigen organisatie. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken mogen niet
door opdrachtgever zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer
openbaar worden gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de
aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
3. Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken,
voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt
gebracht.

Artikel 25 Overig
Gedurende de opdracht en tot twee jaar na beëindiging van een opdracht, is
het opdrachtgever niet toegestaan om professionals die namens of vanuit
opdrachtnemer bij de uitvoering betrokken zijn geweest betaalde
werkzaamheden (al dan niet op basis van een dienstverband) aan te bieden.
Op overtreding van deze regel staat een boete van € 100.000,00, zegge:
honderdduizend euro.

Artikel 26 Geschillen
1. In geval van geschillen, voortvloeiend uit deze overeenkomst of uit daarop
voortbouwende overeenkomsten, zullen partijen trachten deze in eerst
instantie op te lossen met behulp van een derde onafhankelijke partij
2. Indien het onmogelijk gebleken is een geschil als hiervoor bedoeld op te
lossen met behulp van een onafhankelijke partij, zal dat geschil worden beslecht
door de bevoegde rechter.

Artikel 27 Toepasselijk recht
Op elke opdracht tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands
recht van toepassing; ook indien opdrachtgever woonachtig of gevestigd is in
het buitenland.

Sinds 2007 is Aypen uw specialist in Cuijk voor kunststof kozijnen, aluminium kozijnen, dakkapellen, zonweringen en veranda's.
Navigatie
Home Projecten Over ons Blogs Contact